Promene su zakon života. Oni koji gledaju samo na prošlost ili sadašnjost sigurno će propustiti budućnost

Džon F. Kenedi

Zaključenje ugovora o radu sa zaposlenim ne podrazumeva trajno rešavanje njegovog statusa… Svesni ste da je radno okruženje sfera koja je i te kako podložna modifikacijama? Svaku promenu u poslovnom okruženju morate ispratiti i pravnim putem- izmenom ugovora zaposlenog putem odgovarajućeg aneksa!

PAZITE KADA I NA KOJI NAČIN NUDITE ANEKS UGOVORA!

• Da li ste znali da je kažnjivo zaposlenom uputiti ponudu za zaključenje aneksa ugovora suprotno odredbama zakona?

U slučaju da ste poslodavac u formi pravnog lica (npr. Društvo sa ograničenom odgovornošću, Akcionarsko društvo, Ortačko društvo itd.) i načinite ovaj prekršaj, iznos novčane kazne kreće se u rasponu od 600.000 do 1.500.000 dinara! Kazna za preduzetnike kreće se u rasponu od 200.000 do 400.000 dinara! Iznos kazne za odgovorno lice u pravnom licu iznosi od 30.000 do 150.000 dinara!

KADA I KAKO MOGU PONUDITI ANEKS UGOVORA ZAPOSLENOM?

Hajde da se pozabavimo pitanjem kako da zaposlenom uputite ponudu za zaključenje aneksa ugovora na ispravan i zakonit način.

• Kada mogu ponuditi aneks ugovora zaposlenom?

Kada postoji zakonom utvrđeni razlog za to. Govorimo o sledećim razlozima (slučajevima):

1. Premeštaj na drugi posao- Ukinuli ste radno mesto na kojem imate angažovanog radnika, uveli ste novo radno mesto koje trebate popuniti stručnim kadrom, postoji loš odnos između određenih radnika u istom sektoru itd. Šta vam je činiti? Ove i njima slične situacije u vezi procesa i organizacije rada rešavate tako što ćete radniku ponuditi drugi odgovarajući posao u istoj radnoj sredini. Da bi radniku promenili radno mesto, neophodno je da mu pre toga ponudite aneks ugovora o radu. Više o tome pročitajte u našem tekstu Premeštaj zaposlenog na drugi odgovarajući posao.

2. Premeštaj u drugo mesto rada- Govorimo o premeštaju u drugo, geografski različito mesto u odnosu na dotadašnje mesto rada. Npr. ako poslujete u različitim mestima i imate svoje filijale (ili ekspoziture, ispostave, gradilišta, kancelarije itd.), radnika možete premestiti u neku od njih. Da li je potrebna saglasnost zaposlenog za premeštaj u drugo mesto rada? Zavisi. Saglasnost nije potrebna: 1)  kada se bavite delatnošću čija priroda podrazumeva rad van vašeg sedišta (npr. građevinski poslovi, poslovi turizma, saobraćaja itd.). 2) kada je udaljenost mesta rada u koje premeštate zaposlenog manja (u odnosu na dosadašnje mesto rada) od 50 km, a obezbedili ste mu naknadu troškova prevoza u visini cene prevozne karte koja važi u organizovanom redovnom prevozu na toj relaciji.

3. Upućivanje na rad kod drugog poslodavca- Privremeno je prestala potreba za radom zaposlenog (npr. vršite remont postrojenja, došlo je do nestašice sirovina, havarije itd.); izdali ste u zakup prostor u kome je radnik radio, a zakupcu je potreban njegov privremeni rad; imate ugovor o poslovnoj saradnji sa partnerom koji ima potrebu za privremenim angažovanjem radnika? Da, zaposlenog možete uputiti na rad kod drugog poslodavca. Ipak, samo privremeno- dok traju razlozi upućivanja, a najduže godinu dana od dana kada je zaposleni stupio na rad. Za upućivanje na period duži od godinu dana, neophodna je saglasnost radnika!

4. Zapošljavanje viška zaposlenih- Kada imate radnika koji je u statusu viška, pre potencijalnog otkaza uvek trebate pokušati da mu posredstvom mera za zapošljavanje pronađete novi posao. Ako u tome uspete (npr. premeštajem na druge poslove, upućivanjem kod drugog poslodavca, uvođenjem nepunog radnog vremena itd.), onda samu primenu pomenutih mera morate ispratiti ponudom odgovarajućeg aneksa ugovora zaposlenom.

5. Korekcija ličnih primanja- Putem aneksa ugovora, zaposlenom možete menjati i ugovorom utvrđene elemente za utvrđivanje osnovne zarade, radnog učinka, naknade zarade, uvećane zarade i drugih primanja (naravno, u slučaju da zaposleni prihvati ponudu za zaključenje aneksa).

Drugi slučajevi- Imate pravo da opštim aktom (Kolektivnim ugovorom ili Pravilnikom o radu) ili ugovorom o radu utvrdite druge slučajeve (mimo pomenutih) kada možete zaposlenom ponuditi izmenu, odnosno aneks ugovora o radu.

• Koja je procedura ponude i zaključenja aneksa ugovora o radu?

Zajedno sa ponudom za zaključenje aneksa ugovora o radu, zaposlenom morate dostaviti pismeno obaveštenje koje sadrži:

1. Razloge za ponuđeni aneks (gore pomenuti razlozi)

2. Rok u kome zaposleni treba da se izjasni o aneksu (rok ne može biti kraći od 8 radnih dana, a započinje prvog radnog dana po dostavljanju ponude)

3. Pravne posledice u slučaju da zaposleni odbije zaključenje aneksa (u slučaju da radnik odbije aneks ugovora koji ste mu ponudili, imate opravdan razlog da mu date otkaz!)

Samu ponudu aneksa ugovora o radu zaposlenom dostavljate u pismenom obliku. Ponudu morate dostaviti zaposlenom lično, u prostorijama vaše kompanije ili na adresu prebivališta ili boravišta zaposlenog. U slučaju da ponudu ne možete dostaviti na ovaj način, o tome trebate sastaviti pismenu belešku i nakon toga obaveštenje i ponudu objaviti na oglasnoj tabli. Protekom roka od 8 dana od dana objavljivanja ponude na oglasnoj tabli, ponuda se smatra dostavljenom.

RADNIK NE ŽELI DA POTPIŠE ANEKS UGOVORA?

Zaposleni nije u obavezi da prihvati ponudu za zaključenje aneksa ugovora. To je njegovo pravo! Zapravo, radnik ima legitimno pravo da vam i sam ponudi zaključenje aneksa ugovora o radu (npr. može tražiti veću zaradu, premeštaj na drugi posao itd.). Naravno, odbijanje (izričito ili neizjašnjavanjem u datom roku) potpisivanja aneksa od strane radnika nije u vašem interesu. Ako dođe do toga, imate legitimno pravo da mu otkažete ugovor o radu! Ipak, budite obazrivi. U slučaju da zaposlenom ponudite aneks na nezakonit način (mimo dozvoljenih slučajeva) i zaposleni isti prihvati, imaće  pravo da pred sudom ospori zakonitost aneksa. S druge strane, ako mu date otkaz zbog odbijanja nezakonito ponuđenog aneksa, zaposleni će u postupku povodom otkaza ugovora o radu takođe imati pravo da osporava zakonitost ponuđenog aneksa…

Takođe, želimo da vam preporučimo i naše softversko rešenje- 𝐉𝐮𝐫𝐢𝐬𝐭 𝐁𝐢𝐫𝐨, koje pruža apsolutnu pravnu sigurnost, automatizovanu izradu svih akata iz radnog odnosa, sve kadrovske evidencije na jednom mestu, kalkulaciju odsustva i još mnogo toga! Ukoliko ste zainteresovani, možete nas kontaktirati ovde.

* Facebook – Jurist Soft

* Instagram – Jurist Soft